برای صاحبان املاک و مدیران ساختمانهای مسکونی و اداری چندین طبقه، یکی از ملاحظات عمده رضایت مستاجر است. یکی از جنبههای مهم این است که آسانسور ساختمان شما چگونه کار میکنند. در این روزها تصور ساختمانی بدون آسانسور سخت است و میتوان گفت تمامی ساختمانهای بیش از سه طبقه از این وسیله برای جابجایی افراد و در برخی از موارد بار استفاده میشود.
آسانسورها در انواع مختلف تولید میشوند که هر کدام دارای ظرفیتهای مختلف و طرحهای متنوع هستند. یکی از مواردی که ساختمانهایی که از این وسیله استفاده میکنند باید در نظر داشته باشند نگهداری و به روز کردن و تعمیر آسانسور در ساختمان است.
مستاجران شما نمیخواهند به دلیل خرابی آسانسور، از پلهها بالا بروند تا به دفتر کار، آپارتمان یا اتاق خود برسند. برای مستاجرانی که دارای محدودیتهای حرکتی یا معلولیت هستند، یک آسانسور خراب میتواند به معنای عدم دسترسی به اموال و منازل خود باشد. مدیران ساختمان میدانند که خرابی آسانسور میتواند باعث شلوغ شدن لابی ساختمان توسط مردم شود. انتظار بیش از حد برای بالا رفتن از طبقات حتی میتواند باعث ناراحتی بهترین مستاجران شود.
هنگامی که مستاجران خوشحال نیستند، به شما اطلاع میدهند. در دنیای امروزی، این کار میتواند از طریق رسانههای اجتماعی یا ارسال نظرات منفی در ساختمان شما به صورت آنلاین انجام شود. تمام کاری که شما برای پیدا کردن افراد ناراضی نیاز است انجام دهید این است که یک جستجوی ساده انجام دهید و شکایات منطقی آنها از یک ساختمان مدرن و قابلیت دسترسی آن را پیدا کنید.
اگر آسانسور ساختمان شما دائما دچار خرابی میشود، خیلی آهسته حرکت میکند، و یا شروع و توقف آن بسیار خشن و یا پر سر و صدا است، ممکن است زمان این باشد که به فکر به روز رسانی آن باشید. با انجام این کار، رضایت مستاجران خود را کسب خواهید کرد و این احتمال را افزایش میدهد که اجاره دهندگان دیگری در آینده به دنبال سکونت در ساختمان شما باشند. از طرف دیگر اجاره بها در ساختمانهایی که از امکانات رفاهی خوبی بهره نمیبرند، نمیتواند به طور معقول افزایش پیدا کند.
همیشه در نظر داشته باشید پیشگیری بهترین اقدام است. هزینهای که برای تعمیر و به روز رسانی پرداخت میشود به مراتب از هزینههای درمان و یا تعمیر کمتر خواهد بود. این وسایل یکی از پرکاربردترین وسایل در ساختمانهای مسکونی و تجاری هستند و توجه به ایمنی آن باید در اولویت هر مسئول ساختمان باشد.
امروزه آسانسورها در زمینه جابجایی افراد بسیار کارآمد هستند، اما این به این معنی نیست که آنها سریعتر حرکت میکنند. قطعات الکترونیکی بهبود یافته به این معنی است که عملکرد آنها کارآمدتر شده است. آسانسورهای مدرن دارای ریزپردازندههایی هستند که میتوانند الگوهای ترافیکی ساختمان را یاد بگیرد و آسانسور را به طبقههایی که در طول زمانهای پرتردد بیشترین تقاضا را دارند، هدایت کنند.
شرکت آسانسور پادرا میتواند یک بررسی محلی در ساختمان شما انجام دهد و سرعت، کارایی و عملکرد کلی آسانسور شما را بررسی کند. پس از آن ما میتوانیم توصیههایی در زمینه نگهداری، تعمیر و یا تعویض آسانسور و یا اجزای آن را به شما ارائه دهیم.
تکنسینهای ماهر و مجرب شرکت پادرا با تمام عناصری که باعث بهبود عملکرد آسانسور شما میشوند، آشنا هستند و بهترین خدمات را برای حفظ ایمنی و آسایش مستاجران شما ارائه میدهیم و اقدامات متناسب با آن را انجام خواهیم داد. همین امروز یک قرار ملاقات برای بازرسی آسانسور خود را برنامه ریزی کنید و ما در کوتاهترین زمان به محل شما آمده و نسبت به بهیه کردن آن به شما کمک خواهیم کرد.
تعمیر و نگهداری منظم و روزمره برای آسانسورهای شما ممکن است یک هزینه غیر ضروری به نظر برسد. اما اگر شما واقعا میخواهید در مورد آن فکر کنید، برنامه ریزی و بازدیدهای منظم برای ارائه خدمات میتواند در زمان و سرمایه شما صرفه جویی کرده و در زمان اخذ استاندارد آسانسور به شما کمک کند.
برای اکثر تجهیزات بزرگ و گران قیمت، تعمیر و نگهداری منظم برای حفظ عملکرد فوق العاده آنها و حصول اطمینان از این که تمام قطعات و بخشها تا حداکثر زمان ممکن کارآیی مطلوب دارند، ضروری است. اکثر مردم از تعویض روغن، لنت ترمز، لاستیکها، کمربندها و لوازم جانبی دیگر در اتومبیلشان چشم پوشی نمیکنند. آسانسورها نیز روغن، ترمز، تسمه و غلطک دارند! در حین تعمیر و نگهداری منظم، تکنسین خدمات شما همه چیز را روانکاری، بازرسی و تعویض میکند. انجام این عملیات وقتی که آسانسور از کار متوقف میشود، میتواند باعث ایجاد آسیبهای جدی شده و نیازمند انجام تعمیرات پرهزینه و صرف زمان زیاد باشد. شما میتوانید از خرابی آن در اواسط شب و یا در طول شلوغترین زمان روز جلوگیری کنید.
تجهیزات به تست سالانه نیاز دارند، و برای انواع خاصی از تجهیزات، 5 سال عمر مفید برای حفظ عملکرد آنها و دریافت گواهینامه برای تضمین عملکرد بهینه و سازگار آنها مورد نیاز است. برنامههای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شرکت آسانسور پادرا شامل حفظ وضعیت و به روز رسانی آسانسور شما است. تکنسین خدمات شما همچنین اطمینان میدهد که آسانسور شما مطابق با الزامات آیین نامه کشور کار میکند، به طور معمول تحت تعمیر و نگهداری قرار میگیرد و از مسائلی که میتواند باعث خرابی شود در امان است. برنامههای تعمیر و نگهداری ما شامل چند سطح خدماتی برای برآوردن نیازهای تجهیزات شما خواهد بود.
تعمیر و نگهداری منظم همچنین منجر به جلوگیری از وقوع خرابیهای معمول در آسانسورهای شما میشود مانند: عملکرد ضعیف، خشن و سطح تراز نامناسب. حصول اطمینان از تراز بودن، عملکرد ملایم و کارکرد مناسب درب، ساکنان ساختمان شما را از خطرات بالقوه و سقوطهای خطرناک محافظت میکند. این نوع حوادث به ویژه برای مسافران با توان حرکتی محدود بسیار خطرناک است.
صاحبان ساختمان و مدیران نیز باید از شرایط جدید صدور مجوز مکانیک آسانسور آگاه باشند. بسیاری از ساختمانهای تجاری نیاز به صدور مجوز مکانیک آسانسور برای تعمیر و نگهداری آسانسورها دارند. هر از چند گاهی، ما شاهد پرسنل تعمیر و نگهداری ساختمان و تکنسینهای برق هستیم که بر روی آسانسورها به عنوان بخشی از وظیفه شان کار میکنند. باید بدانید که عملکرد آسانسور بسیار تخصصی است و فقط باید توسط متخصصین آموزش دیده انجام شود که فارغ از مقررات دولتی است. در حال حاضر در بسیاری از ساختمانها این نقض قانون است و میتواند صاحبان ساختمان را با مشکلات جدی روبرو کند.
به عنوان یک صاحب ساختمان یا مدیر ساختمان، باید از برنامه تعمیر و نگهداری آسانسور خود مطلع باشید. با ثبت یک گزارش دقیق از تماسهای آسانسورها و تاریخ تعمیر و نگهداری، شما میتوانید نه تنها مشکلات آسانسور خود را زودتر شناسایی کنید، بلکه همچنین میتوانید روند تعمیر و نگهداری مناسب با آن را تعیین کنید. افزایش تماسها برای دریافت خدمات یا کاهش قطعات در دسترس ممکن است به این معنی باشد که باید آسانسورهای خود را در اسرع وقت به روز رسانی کرده و از نسخههای مدرن استفاده کنید.
چقدر از آخرین به روز رسانی آسانسور شما گذشته است؟ در مورد گزینههای موجور با تکنسین خدماتی ما صحبت کنید و از طول عمر آسانسورهای خود باخبر شوید. ممکن است زمان آن رسیده باشد که به صرف هزینههای گسترده برای نگهداری و تعمیر بخشهای قدیمی خود پایان دهید که با انجام تعمیرات آسانسور و استفاده از آخرین تکنولوژی امکان پذیر خواهد بود.
هدف: کمک به تعیین موقعیت آبپاشها، آشکارسازهای حرارتی و دودی درون آسانسورها مانند اتاق ماشین، فضاهای ماشین آلات، اتاقهای کنترل و فضاهای کنترل بر اساس نسخههای فعلی و آیین نامههای قابل اجرا. آیین نامهها بسته به این که آسانسور مسافربری یا باربری باشد، از کشش الکتریکی یا سیستم درایو هیدرولیکی در کابین آسانسورها استفاده میکند و این که دارای یک بالابر قابل احتراق یا غیر قابل احتراق است و این که آیا ساختمان از آبپاشهای منطبق بر استانداردهای NFPA 13 یا NFPA 13R بهره میبرد، متغیر است.
این سند برای استفاده در ساختمانهای جدید با سیستمهای آب رسانی جزئی یا کامل طراحی شده است. الزامات مربوط به آبپاش در ساختمانهای موجود ممکن است بسته به تغییرات در کاربری ساختمان، لوازم جانبی، فواصل خروج، الزامات آیین نامهای یا عوامل دیگر مانند تعمیر و نگهداری آسانسور باشد. برای تعیین الزامات آبپاش در ساختمانهای موجود، تطابق با آیین نامه ساختمانی یا آتش نشانی مناسب را بررسی کنید.
هنگام نصب سیستمهای آبپاش در اتاقهای آسانسور های جدید یا موجود، در بالای بالابر و یا در چاهکهای آسانسورها که در آن عملیات آبپاشی بر کارآیی آسانسور تاثیر میگذارد، SPS 318.1708 (3) (a) نیازمند نصب نسخه فعلی عملیات اضطراری آتش نشانی و در بند 8 جدول SPS 318.1013-4، نیازمند به نصب سیستم قطع اتصال شانت است. مجوز برای انجام این کار، توسط پیمانکار آسانسور مجاز و بازرسی مورد نیاز الزامی است.
برای خدمات نگهداری بلند مدت، مراکز استاندارد یک دستورالعمل در مورد نصب آبپاش در کابین صادر کرده است. در 13 اوت 2008، مراکز Medicare و Medicaid (CMS) یک مصوبه نهایی تحت عنوان برنامهها و الزامات ایمنی آتش نشانی برای خدمات مراقبتی بلند مدت، سیستمهای اسپری اتوماتیک را منتشر کردند.
این مصوبه بر تمام تجهیزات مراقبتی بلند مدت با سیستم نظارت بر سیستم اسپری اتوماتیک نظارت دارد، که مطابق با نسخه استاندارد ملی نصب و راه اندازی سیستمهای ایمنی در برابر آتش و استاندارد نصب سیستمهای آبپاش NFPA13 در سال 1999 است. تجهیزات سیستمهای آبپاش موجود، باید سیستمهای خود را بررسی کنند تا مطمئن شوند که آنها مطابق با الزامات نسخه سال 1999 NFPA 13 هستند.
میتوانید با شرکت آسانسور پادرا در رابطه با سیستمهای آبپاش و مراقبتهای بلند مدت، بیمارستانها و ساختمانهای دیگر مشورت کنید، که شامل گزینههای احتمالی سیستمهای آبپاش مانند سیستمهای پاک کننده خواهد بود.
نکته: حذف یا تغییر سری سیستمهای آبپاش تنها با تایید آیین نامه ساختمانی مناسب یا آیین نامه آتش نشانی باید باشد، و نباید این سیستم به طور کامل حذف شود.
شرایط آیین نامه: موارد ذکر شده در این سند و آیین نامه اجرایی بر اساس موارد زیر است.
آیین نامه ساختمان SPS 362 و 366 (آگوست 2014)، IBC – آیین نامه بین المللی ساختمان (2009) و IEBC – آیین نامه بین المللی موجود ساختمان (2009)، NFPA 13 (2007)، NFPA 13R (2007)، NFPA 72 (2007)، SPS 318 (اوت 2014) و ASME A17.1 (2013) به جز مواردی که اشاره شده است.
NFPA 13 در مورد کابین آسانسور و اتاق ماشین.
آبپاشهای موجود در چاهکهای آسانسور ها باید در دیوارهای جانبی نصب شوند در ارتفاع کمتر از 2 فوت بالاتر از کف چاله بهترین مکان برای نصب است.
میزان درجه حرارت برای آبپاشها در کابین ماشین آسانسورها و یا در بالای بالابر باید دارای نسبت درجه حرارت معمولی یا متوسط باشد.
H2 NFPA 72 برای تجهیزات ابتدایی
سیستمهای هشدار آسانسورها برای عملیات اضطراری آتش نشانی و خاموش کردن آسانسور باید مطابق استانداردهای مطرح شده باشند.
چاهکهای آسانسورها دارای سنسور حرارتی مرتبط با آبپاش چاهک نیستند، زیرا استفاده از آشکارسازهای حرارتی در ارتفاعهای بیش از 12 اینچ زیر سقف مجاز نیست.
فاصله بین تجهیزات ابتدایی برای راه اندازی دستگاهها مطابق با موارد زیر تعیین میشود: سقفهای بلند، شیب دار و شیروانی، سقفهای دارای تیر و مناطقی که دارای حرکات شدید باد هستند.
نکته: در سال 2007 و قبل از آن، NFPA 72 به طور مستقیم در مورد لابی آسانسورها با سقفهای بلند که معمولا در یک راهرو قرار دارند یا لابیهای آسانسورها در سازههای سطحی باز و سقف گنبدی باز که معمولا در نیروگاهها یافت میشود، مورد استفاده قرار نمیگیرد.
این موقعیتها منحصر به فرد هستند چرا که محل توقف آسانسور میتواند در دو طبقه مختلف به اشتراک گذاشته شود، به طوری که دود میتواند در این فضای بین طبقهای تجمع یابد.
تشخیص منبع آتش ضروری است چرا که میتواند آسانسور را به ایمنترین طبقه منتقل کند. آمار 2010 NFPA 72، اعلام میکند: اگر قصد شروع عملیاتی را دارید که در آن خطر دود یا آتش یک شیء یا فضای خاص را تهدید میکند، مجاز هستید آشکارساز را در نزدیکی آن شیء یا فضا نصب کنید.
این ضمیمه شامل موارد زیر میشود: هنگامی که دود و یا آتش سوزی مناطق و فضاهای خاصی را تهدید میکند، مانند محل توقفهای آسانسور که دارای سقف به ارتفاع بالای 15 فوت هستند، آشکارساز باید روی دیوار بالایی و در بالای 60 اینچی بالای درب آسانسورها قرار بگیرد .
شرکتهای آسانسور متعددی در کشور و در سطح جهان وجود دارند؛ و این باعث میشود که افراد برخی از این شرکتها را به گزینههای دیگر ترجیح دهند.
در گزارشهای قبلی، ما به مباحث مرتبط با ایمنی آسانسور، تعمیر و نگهداری و انتخاب آسانسور پرداختیم. این مسائل بدون شک از اهمیت زیادی برخوردار هستند. با این وجود، مسئله اصلی انتخاب شرکت مناسب است. همکاری با شرکتی که مستندات و مجوزهای لازم را در اختیار ندارد، به معنی عدم ایمنی و تعمیر و نگهداری مناسب است.
انتخاب یک شرکت آسانسور از بین این طیف گسترده کار دشواری است، اگر بدانید که چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهید، قیمت آسانسور شما مناسبتر شده و زندگی را برای شما سادهتر میکند، کار با شرکتهایی که اسناد و گواهینامههای لازم را دارند، است.
اولین موردی که به هنگام انتخاب یک شرکت باید مورد توجه قرار دهید اسناد و مجوزهای رسمی آن است.
این مدارک عبارتند از:
مجوز تجاری، ضمانت نامه، داشتن نشان استاندارد، گواهی سازگاری خدمات
مجوز تجاری سندی است که باید از شهرداری و یا استانداری برای ساختمانهای مستقر در خارج از مرزهای شهرداری کسب کنید.
ضمانت نامه سندی است که شرکت باید آن را صادر کند و توسط وزارتخانه یا مقامات محلی تایید شود. با توجه به استانداردهای رسمی، مدت زمان ضمانت نامه حداقل باید 2 سال باشد.
داشتن استاندارد نشان میدهد که اجزای ایمنی و سایر قسمتهای آسانسور در چارچوب قوانین آسانسور در شرایطی قرار دارند که تهدیدی برای انسان، محیط زیست و سایر کالاها محسوب نمیشوند.
گواهی سازگاری خدمات نشان می دهد که شرکت آسانسور پرسنل، تجهیزات و قطعات یدکی را برای انجام عملیات مونتاژ، نگهداری و ترمیم در طول عمر ضروری اعلام شده، مورد استفاده قرار داده است.
علاوه بر این، تحویل به موقع، تنوع و کیفیت محصول، کارمندان واجد شرایط، کیفیت خدمات و مفهوم خدمات، امتیازاتی است که باید توسط مشتری مورد توجه قرار گیرد.
شرکت آسانسورپادرا دارای گواهینامه ISO، سند ثبت نام صنعتی، گواهی ظرفیت و گواهی ثبت علامت تجاری است. هدف این شرکت حل مشکلات مشتریان در کوتاهترین زمان ممکن از طریق ایمیل و تلفن است.
اکثر مدلهای آسانسورهای مسکونی دارای ظرفیتی در حدود 500 تا 750 پوند هستند و ظرفیت برخی از آنها تا 1500 پوند نیز افزایش مییابد.
محدودیت وزنی برای مدلهای مختلف آسانسور متفاوت است.
آسانسورهای خلاء دارای محدودیتهای وزنی کمتری هستند. ظرفیت وزنی برخی از آسانسورهای هیدرولیکی مسکونی از 900 پوند شروع میشود و ابعاد داخلی آن 36 اینچ تا 48 اینچ یا بزرگتر است. آنها را میتوانید با دربهای سبک یا آکاردئونی سفارش دهید.
اگر قصد دارید از آسانسور مسکونی خود برای حمل و نقل صندلی چرخدار استفاده کنید، از وزن صندلی چرخدار همراه با وزن باتری اطمینان حاصل کنید، تا مطمئن شوید وزن کل صندلی چرخدار و کاربر کمتر از ظرفیت آن باشد. شما همچنین میتوانید از آسانسور مسکونی برای حمل کالاهای سنگین مانند مبلمان، در بین طبقات استفاده کنید، اما اطمینان حاصل کنید وزن قطعهای که قصد جابجایی آن را دارید کمتر از ظرفیت وزنی آسانسور خانه شما باشد.
صفحه مشخصات مدل مورد نظرتان را برای مطلع شدن از ظرفیت وزنی آن مورد بررسی قرار دهید.
یک آسانسور جدید که نیاز به هیچ گونه شفت، گودال یا اتاق کابین ندارد ظرفیت وزنی در حدود 830 پوند دارد و کابین آن نیز دارای یک اندازه استاندارد 52 اینچ و ارتفاع کابین 84 اینچ است. این مدل میتواند تا 40 فوت ارتفاع را با 5 ایستگاه پوشش دهد.
یک مدل آسانسور هیدرولیکی ظرفیت وزنی در حدود 1500 پوند دارد و پلت فرم کابین آن 44 اینچ تا 60 اینچ با ارتفاع 96 اینچ است. این مدل میتواند مسیر 50 فوتی را با 5 توقف با سرعت 40 فوت در دقیقه طی کند.
مدلهای مختلف مسکونی را که به آنها علاقهمند هستید به صورت آنلاین مشاهده کنید و از مشخصات مربوط به ظرفیت وزنی آنها مطلع شوید. اطمینان حاصل کنید که مدل انتخاب شده شما میتواند وزن مسافرانی که قصد استفاده از آن را دارند، صندلی چرخدار و سایر مواد قابل حمل در آسانسور را حمل کند.